Thursday 25 March 2010

Lord of the Rings

Jelikož se dneska vydávám pozorovat Saturn před dům neodpustím si pár zajímavostí na které jsme narazil. První je samozřejmě fakt, že od 21. března je Saturn nejlépe viditelný  a nejjasnější v letošním roce. Ideální podmínky potrvají ještě zhruba dva týdny.
(credit NASA/JPL)

Saturn je, alespoň pro mě, nejzajímavější objekt naší noční oblohy, který můžeme pozorovat malým dalekohledem.

Aby jste měli představu (pokud ji nemáte:) co v malém dalekohledu (do cca 200mm) uvidíte resp. vyfotíte, tady je pěkný obrázek s porovnáním. Podobné obrázky při skvělých podmínkách, bez větších problémů "vytáhnete" z 5ti palcového katadioptrického dalekohledu jako vlastním já.


Na obrázku zhruba odpovídají i velikosti planet, tak jak objekty uvidíte v okuláru dalekohledu. Mimochodem autorem této "koláže" je Luděk Hamr, kterému jsem velmi zavázán za mnoho cenných informací, které mi poskytoval, když jsem si vybíral svůj cestovní dalekohled. Jedná se o českou astro-fotografii měsíce února.

K Sautrnu v těchto dnech si můžete přečíst pár zajímavostí na Space nebo si poslechnout nejžhavější novinky z výzkumu Saturnových prstenců v geniálním podscastu Stuarta Garyho nebo se podívat na poslední epizodu Wonders of the Solar System, která se věnuje také Saturnu, i když trochu nepřímo.