Saturday 13 March 2010

Sláva kreacionismu

Včera jsem byl obdarován nádherným exemplářem vápence z lokality Mušlovka. Ta je výborná z mnoha důvodů. Její blízkost z Prahy, unikátní odkrytí mnoha vrstev sedimentů a zasazení do krásné lesnaté přírody. Několikrát jsem jí navštívil, ale nikdy jsem si nic nepřivezl, což včera napravil kamarád Michal Jech, jemuž patří velký dík. Zkamenělá zvířátka mě fascinovala už od dětství, ale nikdy jsem se tímto oborem nezabýval blíže. O to více mě fosílie fascinují nyní, když jsem schopen více ocenit alespoň úžasný pocit, kdy držíte v rukou zkamenělinu živočichů, který žili před 500 miliony let. (As we doctors say: long long time ago). Tady je zmiňovaný exemplář:

Pro vaši informaci kus vápence má  na šířku přesně 7cm a 4cm na výšku (klikněte na obrázek pro mega zvětšení). Použil jsem svoje nadpřirozené schopnosti ve Photoshopu k označení nejvýraznějších zkamenělin  v tomto kusu vápence. Nejsou ale zdaleka jediné. Pokusím se použít svoje amatérské schopnosti k identifikování:

1) je Pygidium (zadeček) Trilobita a je absolutně mimo moje schopnosti podle tohoto kusu identifikovat Trilobita blíže - tipnu si na řád Proetida z období Ordovik  2) je část schránky hlavonožce, kteří v Ordoviku zaznamenali explozivní vývoj a jsou také typickým nálezem v Mušlovce 3) je nejspíše otisk krunýře ramenonožce a 4) pokud se podíváte blíže uvidíte otisky, které vypadají jako čárka o délce  zhruba 5 mm - jedná se o zkameněliny a otisky polostrunatců.

Fascinující je právě množství zkamenělin na tak malé ploše. Představte si tak dno prvohorního oceánu, jehož každý centimetr čtvereční byl pokryt obrovským množství úžasných forem života. Jenom druhů trilobitů známe 17.000 a na zemi žili zhruba 280 milionů let o druzích hlavonožců a strunatců kteří se vyvíjejí dodnes nemluvě.

Ordovik, z kterého pravděpodobně pocházejí tyto zkaměněliny trval 70 milionů let. Pohled na fosilii tak ve mě vyvolává podobné pocity jako pohled na, pro mě známější, galaxie, jen v planetárním měřítku. I při zkoumání fosílií je třeba mít na mysli širší kosmický kontext. Pokud si nejdříve uvědomíme bezvýznamnost země v kontextu galaktickém, můžeme přejít  na úroveň planetární.  Porovnáme li si dále dobu existence Trilobitů (280 milionů let) s dobou existence moderního člověka (200 tis. let) neřku li lidské civilizace (cca 5 tisíc let) je to do očí bijící důkaz absurdní nesmyslnosti lidského pocitu výjimečnosti. Nejen, že země a život, ale především člověk nejsou ničím výjimečným a  v kontextu dějin biosféry na zemi se ani nemůžeme považovat za úspěšný druh, jelikož jsme nenačali ani svůj druhý milion a už jako druh čelíme možné záhubě nejen z vlastních rukou.

Lokalita Mušlovka je také skvělým místem kam by se za ucho měli vodit všichni "mladozemňani"  kreacionisti a jim podobní. Můžeme tam nádherně vidět vývoj země v řádu desítek milionů let aniž bychom museli jedinkrát kopnout do země. Nejsem samozřejmě tak naivní, abych si myslel, že by je to z jejich hlouposti dokázalo vyléčit.  Právě období prvohor je nádhernou názornou ukázkou evolučního vývoje a menší změny na velmi dlouhým časových úsecích jsou poměrně dobře "pojmutelné i pro lidský rozoumek". Jedna věc je však jistá, jenom výkopové práce na lokalitě Mušlovka museli dát Pánu Satanovi skutečně neuvěřitelné množství práce.


Dovedu si představit (ačkoliv mě to moc nezajímá), že většina kreacionistů a ID psychopatů si dokáže z prstu vycucat spoustu sofistikovanějších pseudo-vysvětlení proti staré zemi a "náhodnému" vývoji, než je toto. Problém je však ten, že kvalitou a pravdivostí jsou nutně na úplně stejné úrovni bez ohledu na pozlátko na povrchu. Když si svojí novou fosili prohlížím mám chuť všem pošukům, kteří čtou a přispívají na weby jako kreacionismu.cz nebo hope.tv alespoň nafackovat, jelikož vím, že bavit se s nimi nemá jakýkoliv význam.

Na závěr jsem se rozhodl, že tento  článek a sním krásnou 500 milionů let starou část historie naší planety jako symbol věnuji kamarádovi Filipu Tvrdému. Ten na svém blogu odvádí více než skvělou práci v propagaci evoluce, racionality a boji s všemi různými kreacionisty, pseudo-vědci a obecními blázny ostatních typů.